20 دسامبر 2021 - نسبت آلبومین به کراتینین ادرار (UACR)برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که پروتئین در ادرارشان دفع می شود، پس از 5 روز متوالی در ماه به مدت 3 یا 6 ماه متوالی پیروی از رژیم غذایی تقلید کننده ی روزه داری، نسبت به بیمارانی که از یک رژیم غذایی کنترل و بدون روزه پیروی می کردند، کاهش قابل توجهی یافت.

رژیم غذایی تقلید کننده ی روزه داری، همچنین منجر به بهبود قند، کنترل فشار خون، کاهش شاخص توده بدنی(BMI)  و کاهش پایدار مقاومت به انسولین پس از تنظیم نتایج برای کاهش وزن، شد.

این یک مطالعه تک مرکزی و اثبات مفهومی بر روی 40 بیمار با انتخاب تصادفی بود که به پروتکل مطالعه برای حداقل سیکل های رژیم غذایی 3 ماهه پایبند بودند.نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که چرخه های ماهیانه 5 روزه ی رژیم غذایی مشابه با روزه داری را می توان در عمل بالینی ادغام کرد و مکمل دستورالعمل های فعلی برای مدیریت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، نمود.

این گزارش به صورت پیش چاپ است و هنوز مورد بررسی داوران قرار نگرفته است.

اهمیت موضوع

اثرات گسترده چرخه های مکرر یک رژیم غذایی تقلید کننده روزه، ممکن است منجر به ایجاد استراتژی های جدیدی برای کند کردن پیشرفت بیماری کلیوی دیابتی و سایر آسیب شناسی ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شود.

 محققان در یک مرکز واحد در آلمان، 40 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و میکروآلبومینوری (33 بیمار) یا ماکروآلبومینوری (هفت بیمار) را به صورت تصادفی برای پیروی از یک رژیم غذایی تقلید کننده ی روزه (21 بیمار) یا یک رژیم کنترل( رژیم مدیترانه ای -19 بیمار) به مدت 6 ماه انتخاب کردند.

به شرکت کنندگان دستور داده شد که هر ماه به مدت 5 روز متوالی از رژیم غذایی تقلید کننده ی روزه داری(گروه مداخله) یا رژیم مدیترانه ای (گروه شاهد) پیروی کنند و تا چرخه ی رژیم بعدی که حدود 25 روز بعد شروع می شد به رژیم غذایی عادی خود بازگردند.

سی و هشت شرکت کننده سه چرخه ی ماهانه متوالی را تکمیل کردند، 33 نفر تمام شش چرخه ی طراحی مطالعه را تکمیل کردند و 31 نفر به طور متوسط ​​112 روز پس از پایان مرحله ی مداخله برای معاینه بعدی بازگشتند.

رژیم غذایی تقلید کننده ی روزه داری مبتنی بر غذاهای گیاهی بود و برای تقلید اثرات شبیه به روزه داری بر قند خون و اجسام کتونی طراحی شده بود. شرکت کنندگان در روز اول 4600 کیلوژول (1095 کالری) به شکل 11% پروتئین، 46% چربی و 43% کربوهیدرات مصرف کردند و در روزهای دوم تا پنجم، 3000 کیلوژول (714 کالری) به صورت 9% پروتئین. 44 درصد چربی و 47 درصد کربوهیدرات مصرف کردند.

رژیم مدیترانه ای به شرکت کنندگان این امکان را می داد که انرژی دریافتی معمول روزانه خود را مصرف کنند اما رژیم غذایی آنها بر اساس امتیاز رژیم غذایی مدیترانه ای، تطبیق داده شد.همه بیماران شرکت کننده در این مطالعه «مراقبت های شدید دیابت» را نیز دریافت کردند.

نتایج کلیدی

·        پس از 3 ماه درمان، میانگین UACRبرای 16 بیمار در گروه رژیم غذایی تقلید کننده ی روزه داری که در شروع مطالعه دچار میکروآلبومینوری بودند، از 43.7 میلی گرم در گرم در ابتدا به 29.1 میلی گرم در گرم کاهش یافت که پس از تعدیل برای سن، جنس و کاهش وزن، یک کاهش نسبی قابل توجه 33 درصدی را نشان داد. پس از 6 ماه، میانگینUACR به دست آمده 23.4 میلی گرم بر گرم در 14 بیمار ارزیابی شد که کاهش نسبی قابل توجهی 46 درصدی نسبت به شروع مطالعه بود.

·        در میان شرکت کنندگانی که به صورت تصادفی در گروه شاهد قرار گرفتند، میانگین سطوحUACR  با رژیم مدیترانه ای نیز پس از 3 و 6 ماه مداخله نسبت به ابتدای مطالعه کاهش یافت، اما این کاهش پس از تعدیل معنی دار نبود.

·        رژیم غذایی تقلید کننده ی روزه داری به نتایج مطلوب دیگری نیز منجر شد، از جمله کاهش قابل توجه میانگینA1c از 8.1% در ابتدا به 6.7% پس از 6 ماه، و کاهش قابل توجه متوسط​​ BMI از 31.0 کیلوگرم بر متر مربع در ابتدا به 27.7 کیلوگرم در هر متر مربع. در میان شرکت کنندگان در بازوی کنترل بعد از 6 ماه هیچ یک از این تغییرات قابل توجه، رخ نداد.

·        رژیم غذایی تقلید کننده ی روزه داری به خوبی تحمل شد، و 71% تا 95% از شرکت کنندگان در این بازو هیچ عوارض جانبی (بسته به عارضه جانبی خاص ارزیابی شده) را گزارش نکردند و هیچ شرکت کننده ای در این رژیم عوارض جانبی درجه 3 یا بالاتر را گزارش نکرد. از جمله هیچ گزارشی از اپیزودهای شدید هیپوگلایسمی یا افت فشار خون داده نشد.

محدودیت ها

افراد در گروه کنترل یک رژیم غذایی ایزوکالری دریافت کردند در مقایسه، افرد در گروه رژیم غذایی تقلید کننده روزه داری یک رژیم محدودیت کالری را دنبال می کردند. کاهش وزن در گروه رژیم غذایی مقلد روزه داری در مقایسه با گروه پایه و کنترل بیشتر و معنی دار بود. برای توضیح این موضوع، محققان تمام تحلیل‌های آماری نقاط پایانی مطالعه را با اصلاح کاهش وزن، تنظیم کردند.

در این مطالعه تعداد کمی از افراد شرکت داشتند که هم اعتبار نتایج و هم قابلیت تعمیم آنها را محدود می کند.

این مطالعه در توانایی خود برای ارزیابی تأثیر مداخله بر متابولیسم سلول های کلیوی دارای محدودیت است، زیرا محققان از کلیه های افراد شرکت کننده بیوپسی، تهیه نکردند.

یک شرکت مستقر در لس آنجلس به نام L-Nutra، رژیم غذایی تقلید کننده ی روزه داری را توسعه داد و غذاها و سایر محصولات طراحی شده برای تسهیل پیروی از این رژیم را به بازار عرضه کرد. با این حال، شرکتL-Nutra ، هیچ نقشی در طراحی، بودجه، یا اجرای مطالعه و همچنین در تجزیه و تحلیل داده ها نداشت و هیچ یک از نویسندگان این مقاله با این شرکت ارتباطی نداشتند.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/965133?src=